2016 – planera nu!

FB-header Inlandsbanan 2015 - 3

Planeringen pågår i skrivande stund (juni 2016) av Inlandsbanefestivalen 2016! Vi hoppas kunna göra en minst lika omfattande turné som 2015 runtom i Norrlands inland men för det behöver vi ER hjälp! Inlandsbanan bygger på en ideell grund och drivkraft, en idé om samverkan och nätverk.

Vi behöver hjälp med:
* Att arrangera på de olika orterna. Det lokala arrangörsskapet innefattar att ta ansvar för att festivalen har en lokal/plats med scen när vi kommer till orten. Det behövs tillstånd, el och annat som gör arrangemanget möjligt. Vi behöver också hjälp med resor, mat och boende beroende på omfattningen.

* Att hjälpa oss finansiera festivalen. Vi har ambitionen att försöka hålla festivalen med fri entré så långt det är möjligt. Då vi är ett turnérande sällskap måste vi även hitta medel för att finansiera de kostnader som finns för artister, teknik, produktionen, anslutningsresor och uppehälle utöver de lokala arrangörernas insatser. Sponsorer, bidragsgivare och idéer är varmt välkomna.

* Att göra marknadsföring. Vi har inga stora budgetar (läs i princip inget alls) för att marknadsföra festivalen med stora annonskampanjer och sådant. Det mesta bygger på affischer, sociala media (facebooksidan mm) och det viktiga ”word of mouth”, alltså att man tipsar sina vänner och bekanta, bjuder in bygden. Det finns få kampanjer som slår det och det kan de flesta bidra med. Om alla besökare i år tar med varsin vän nästa år så har vi dubblat publiken!

* Volontärer. När vi kommer till en plats är det alltid bra med hjälp, gärna någon som gjort det förut eller har erfarenhet från andra arrangemang. Allt från att fixa mat, ärenden till att bygga upp ljudet kan vi behöva hjälp med, så tveka inte att anmäla er. Vänd er främst till er lokala arrangör och be att få hjälpa festivalen när den kommer till er ort.

Vill ni arrangera på er ort?
Kontakta oss!

Vill ni framträda?
Artister som vill framträda, läs här: http://inlandsbanefestival.se/till-artister/

TACK för ert engagemang!